Lider du af allergisymptomer som astma, eksem, kløe, hoste, nysen, stoppet eller løbende næse?

I dag lider mange af forskellige former for allergi, som giver symptomer, der kan give ubehag og besværliggøre hverdagen.

I værste fald kan allergien indskrænke vores daglige aktiviteter, skabe angst og volde store problemer i forbindelse med udendørsliv, måltider og samvær med husdyr.

Hvad er allergi?

Når man udvikler allergi, sker der en overreaktion i kroppens immunsystem over for ellers normalt uskadelige stoffer.

Vores immunsystem skal forsvare kroppen mod angreb af fremmede stoffer som fx virus, bakterier og parasitter.

Ved allergiudvikling danner kroppen antistoffer mod stoffer i omgivelserne, som normalt ikke er skadelige - der sker altså en "fejl" fra kroppens side. Disse normalt uskadelige stoffer kaldes allergener.

Man har størst risiko for at udvikle allergi over for de allergifremkaldende stoffer, som man dagligt er i kontakt med, fx dyr, husstøvmider og pollen.

Allergisymptomerne viser sig typisk kort tid efter, at man er blevet udsat for det, man ikke kan tåle. Reaktionen kan dog i nogle tilfælde også komme efter flere timer.

Det er individuelt, hvor megen allergenpåvirkning, der skal til, før man får allergisymptomer. Nogle mennesker med allergi, fx over for kat kan reagere, hvis sidemanden i bussen har katteallergener på sit tøj, mens andre ikke vil få symptomer af så lille en mængde allergen.

Hvad er årsagerne til allergi?

Årsagerne til at en allergi opstår, kan være meget komplekse, ofte spiller en dårlig tarmflora, sarte slimhinder og ydre miljøpåvirkninger en rolle for udviklingen af et overreaktivt immunforsvar.

Stress og kriser ses ikke sjældent at have en medvirkende effekt ved udvikling af allergi.

Der ses en tendens til at allergi ofte rammer flere i samme familie.

Hvad kan zoneterapi hjælpe med?

Zoneterapien afbalancerer immunforsvaret og fordøjelsen, således at kroppen bliver bedre i stand til at skelne mellem hvilke stoffer der er skadelige og hvilke der ikke er skadelige for den og dermed mere afslappet i sin reaktion på allergener.

Derudover arbejdes i allergibehandlingen grundigt med zoner for hormon- og nervesystem samt luftveje og slimhinder.

Da zoneterapien virker udrensende, oplever mange klienter med allergisymptomer at disse symptomer forværres kortvarig efter de første zoneterapibehandlinger. Dette er helt normalt og aftager normalt efter et par behandlinger.

Gennem min erfaring med at arbejde med klienter med allergi, har jeg opdaget hvor virkningsfuldt zoneterapien er i forhold til at dæmpe og i mange tilfælde helt fjerne allergisymptomer.

Jeg arbejder altid med at finde årsagen til, hvorfor allergien er opstået, i modsætning til blot at lindre symptomerne.

Zoneterapibehandlingerne suppleres altid med støttende samtaler i en tryg atmosfære.

Hvad kan du selv gøre?

I forbindelse med zoneterapibehandlingen kigger vi sammen på, hvad du selv kan gøre for at mindske allergisymptomer.

Det kan fx være dagligt tilskud af probiotika til at forbedre tarmfloraen og berolige immunforsvaret.

Et godt råd er desuden at undgå allergener. Ved pollenallergi anbefales det at tage et bad, inden du går i seng om aftenen, sove for lukket vindue om natten og undgå at tørre sengetøjet udendørs, hvor det vil opfange pollen.

Vil du vide mere?