Har du problemer i forbindelse med menstruation, fertilitet eller overgangsalderen?

De fleste kvinder oplever forandringer, og nogle oplever ganske meget både psykisk og fysisk ubehag i forbindelse med de naturlige overgange i kvindelivet, hvor kroppen skal finde en ny balance. Dette har kønshormonerne ansvaret for! Det er normalt at opleve symptomer i forbindelse med udviklingen fra pige til ung kvinde til mor til ældre kvinde.

Menstruation – PMS, uregelmæssig cyklus og smerter

Mange kvinder lider af uregelmæssige menstruationer og/eller meget smertefulde menstruationer.

PMS (postmenstruelt syndrom), PMS er psykiske og/eller fysiske gener, som opstår i perioden op til menstruationsblødning og forsvinder i løbet af den første dag af menstruationen. Symptomer kan typisk være nedsat stemningsleje, irritabilitet, grådtendens, rastløshed, koncentrations- og søvnproblemer, ømme bryster, oppustethed, væskeansamlinger, vægtstigning og hovedpine.

Fertilitet - barnløshed

I dag har flere og flere kvinder svært ved at blive gravide. Nogle kvinder har svært ved at blive gravide, fordi de lider af hormonsygdommen Polycystisk Ovariesyndrom PCOS eller endometriose.

Overgangsalder – hedeture, humørsvingninger og dårlig søvn

Mange kvinder i overgangsalderen lider af forskellige symptomer som hedeture, humørsvingninger, søvnbesvær og tørre slimhinder. Risiko for knogleskørhed. Symptomerne starter som regel ved 50 års alderen.

Også mænd kan fra 40-50 års alderen opleve symptomer i forbindelse med overgangsalderen. Symptomer er typisk hedeture, humørsvingninger, sløvhed, mindre sexlyst og virilitet, søvnproblemer, trykken for brystet og hjerteflimmer, mere mavefedt og tab af muskler samt knoglemasse.

Hvad er årsagerne?

Der kan være mange årsager til ubalance i hormonsystemet. Vi ved at fx stress, arvelige forhold og ydre påvirkninger fra miljøet kan være medvirkende til at hormonsystemet kommer ud af balance.

Ved PCOS er der væskefyldte hulrum i æggestokkene og ændring i kønshormoner, det medfører at der ikke kommer regelmæssige ægløsninger samt forhøjet mandligt kønshormon.

Endometriose er forekomst af livmoderslimhinde udenfor livmoderen og kan også være årsag til meget smertefulde menstruationer.

For mænds overgangsalder vedkommende drejer det sig om faldende niveau af det mandlige kønshormon testosteron, hvor det hos kvinder er faldende niveauer af kønshormonerne østrogen og progesteron.

Hvad siger forskningen om zoneterapi og hormonelle ubalancer?

Et pilotprojekt har vist, at zoneterapi kan hjælpe kvinder, som lider af PCOS. Det blev påvist med ultralydsscanning af æggestokkene og et ændret blødningsmønster. Pilotprojektet viser, at zoneterapien også har en signifikant virkning på både cykluslængden og antallet af follikler i æggestokkene. Læs mere her: http://www.fdz.dk/zoneterapi/zoneterapi-virker-men-paa-hvad/zoneterapi-kan-ogsaa-bruges,-naar/pcos-en-hormonsygdom/

Hvad kan zoneterapi hjælpe med?

Zoneterapi kan i mange tilfælde påvirke hormonsystemet, så balancen genoprettes og symptomerne dermed lindres. Samtidig påvirkes andre funktioner i hele kroppen, der også påvirkes af hormonbalancen, dvs. også nervesystemet, immunforsvaret og fordøjelsen.

Zoneterapi kan være med til at genoprette en uregelmæssig cyklus og mindske generne ved PMS og selve menstruationen.

Zoneterapi kan være en hjælp til at blive gravid og et godt supplement til fertilitetsbehandling.

Zoneterapi kan lindre generne under graviditeten og hjælpe dig med at blive klar til fødslen.

Zoneterapi kan være med til at lindre symptomer i overgangsalderen så som fx hedeture, søvnløshed og generelt ubehag.

Jeg har gode erfaringer med at arbejde med hormonelle ubalancer, heriblandt PCOS, fertilitetsbehandling og symptomer i forb. med overgangsalder. I flere tilfælde, fx ved symptomer i forb. m overgangsalder har det vist sig effektivt at kombinere zoneterapibehandlingen med øreakupunktur.

Hvad kan du selv gøre?

I samarbejde med dig kigger vi på, hvad du ud over selve behandlingen selv kan gøre for at lindre dine symptomer. Det kan typisk være forslag til motion, kostvaner, kosttilskud, mindfulnessøvelser og inspiration til læsestof.

Litteratur

I bogen ”Fri mig for flere hedeture” af belyser Søs Wollesen på en god måde fordele og ulemper ved såvel traditionelle og alternative behandlingsformer i forbindelse med kvindens overgangsalder desuden kommer hun med en række gode råd og forslag til, hvad du selv kan gøre for at afhjælpe symptomerne gennem mad, kosttilskud, motion og livsstilsændringer.  Søs Wollesen er ud over at være læge også zoneterapeut og psykoterapeut.