Stress - kender du symptomerne?

Uro, manglende koncentrationsevne, søvnproblemer, hjertebanken er nogle af de tegn, man skal være meget opmærksom på, når det gælder stress.

Har du svært ved at slappe af? Tror du, at du er uundværlig og skal fikse alting?
Ved langvarig stress kan kroppen ikke blive ved med at yde og vil til sidst sige fra. Det kan i værste fald ende med en psykisk og fysisk kollaps. Din krop er brændt ud og det kan tage meget lang tid at komme til kræfter igen.

I modsætning til kortvarigt stress er langvarigt stress er en overbelastning af kroppen, der kan føre til depression, varige kroniske sygdomstilstande og i sidste ende være dødelig. Derfor er det vigtigt at kende symptomerne, så en varig sygdomstilstand kan forebygges inden det er for sent.

Hvorfor bliver vi syge af langvarigt stress?

Varige tilstande med højt tempo på job og på hjemmefronten er sammen med større og større krav og forventninger til det vil skal opnå, med til at stress er en stor risikofaktor for mange mennesker i dag.

I modsætning til kortvarige stressperioder er kroppen ikke i stand til på længere sigt at kompensere for den overbelastning, stress udgør. Den store andel af stresshormoner i blodet i længere tid fører til at kroppens immunforsvar bliver sat ud af kraft med katastrofale følger – kroppen kommer herved så meget ud af balance, at vi kan få varige skader på kredsløb, hjerte og hjerne.

Hvad er udbrændthed?

Udbrændthed er en speciel type af langvarig stress, der er relateret til ens arbejde. Det er en tilstand, hvor man fysisk og psykisk er træt og udmattet. Ens energi og engagement i arbejdet bliver gradvist mindre og mindre, man trækker sig følelsesmæssigt tilbage, og man har svært ved at præstere. Eksempelvis kan man have svært ved at huske og koncentrere sig. Fysisk kan man opleve fx hovedpine, kvalme og træthed. Udbrændthed kan udvikles hos personer inden for alle erhverv, men der er især en risiko inden for erhverv, der beskæftiger sig med mennesker (omsorgserhverv).

Zoneterapi kan afhjælpe stress

Ved hjælp af zoneterapi på fødderne kan det parasympatiske nervesystem aktiveres – det er den del af nervesystemet som dominerer, når vi føler os afslappede. Samtidig stimulerer zoneterapien hormonbalancen, så niveauet af stresshormoner nedbringes og immunforsvaret herved styrkes. Der skabes energi og flow i kroppen og selve behandlingen virker meget afslappende.

Stressbehandling med zoneterapi kan intensiveres med øreakupunktur, der virker yderligere afslappende. Hos bergs klinik har du også mulighed for at supplere zoneterapibehandlingen med NADA – øreakupunkturbehandlinger – se nærmere beskrivelse her: NADA-stresslindring.

Selve zoneterapien suppleres yderligere med støttende samtaler - det er vigtigt også at tage fat om selve årsagen til stressen, hvad enten den skyldes arbejdspladsen eller forhold i privatlivet.

Zoneterapi kan forebygge stress

Zoneterapi kan ligeledes bruges forebyggende. Du får boostet dit immunforsvar og får slappet af. Det kan også være en god ide at supplere med afslappende teknikker fx. yoga, meditation eller traveture i naturen.

Da jeg selv for længe siden fik alvorligt stress, har jeg selv prøvet hvor lang tid, det tager for kroppen at vænne tilbage til normal tilstand. Derfor vil jeg meget gerne hjælpe andre til at undgå at komme derud, hvor kroppen ikke kan følge med og være med til at forebygge stress og udbrændthed.